laktáz enzim

Laktáz enzim – hogyan működik és mikor érdemes fogyasztanod?

Ha laktóz-intoleranciával diagnosztizáltak, vagy úgy gondolod, hogy ezzel a betegséggel rendelkezel olyan tünetek miatt, mint a puffadás vagy a gázok megjelenését tejtermékek fogyasztása után, érdemes fontolóra venned a laktáz enzim fogyasztását.

Hogyan működik a laktáz enzim, és biztonságosak-e a laktáz enzimet tartalmazó kiegészítők? Az alábbiakban ismertetjük a laktáz enzimek funkcióját és az étrend-kiegészítő tabletták formájában történő bevétel lehetséges előnyeit, valamint tippeket a laktóz intolerancia kezelésére, ha nem szeretne étrend-kiegészítőkre támaszkodni.

 

 

Mi a Laktáz enzim?

A laktáz egy enzim, amelyet az emberek (és sok más emlős és szervezetek) termelnek a vékonybélben.

A laktáz enzimek (laktáz-fluorizin-hidroláz néven is ismert) elengedhetetlenek a tejtermékek, beleértve a tej, megfelelő emésztéséhez. Ennek oka az, hogy ez az enzim lebontja a laktózt, a cukrot, amely természetes módon található a tejben és hozzájárul annak édességéhez.

A vékonybélben a laktáz előállításának sajátos helyét „kefehatárnak” nevezik, amelyet azok a sejtek alkotnak, amelyek a vékonybél falát vonják be (bélhámsejtek).

Ezek a sejtek kicsi, kesztyűujjszerű mikro bolyhokkal rendelkeznek, amelyek felszívják az élelmiszerben található tápanyagokat, így átjuthatnak a véráramba és szükség szerint eloszlathatódnak.

Nutriversum Basic- Enzyme and Fibre – 120 emésztő enzim komplex kapszula

4 290 Ft

 

 

Milyen ételek tartalmaznak laktázt?

Maga a laktáz nem található meg az élelmiszerekben, de a laktóz (egyfajta cukor) igen. Néhány példa magas laktóztartalmú ételekre:

  • tehéntej (minden típusú)
  • kecsketej
  • jégkrém
  • lágy tálalású fagyasztott joghurt
  • ricotta sajt és más lágy sajtok
  • tejföl
  • vaj
  • tejsavófehérje-porok
  • író
  • pudingok / tejsodó

 

Mivel ezekben a élelmiszerekben magas a laktóztartalom, azon személyek, akik nem termelnek elég laktázt, nehezen emésztik meg őket.

Valójában néhány megállapítás arra utal, hogy a világ felnőtt népességének körülbelül 70%-a lehet laktázhiányos, különösen a Kelet-Ázsiai, Nyugat-Afrikai, arab, zsidó, görög vagy olasz származású személyek.

 

 

Laktáz Egészségügyi Előnyei

Hogyan járul hozzá a laktáz enzim az általános egészséghez? Íme néhány szerepe és előnye az emberi testben:

1. Segít a Tej / Tejtermékek Megfelelő Emésztésében

A laktáz enzim legfontosabb feladata a laktóz (egy diszacharid tejcukor) lebontásának a katalizálása, átalakítva azt egyszerű cukrokká, úgynevezett glükózzá és galaktózzá.

Amikor a laktáz termelését szabályozó génekben mutációk fordulnak elő, amelyek kevesebb laktáz termelését eredményezik, laktázhiány (egyféle laktóz intolerancia) alakul ki. Ennek eredménye a laktóz megemésztésének a képtelensége.

A laktóz, amely nem szívódik fel a gyomor-bél traktusba, a vastagbélben a fermentálódás folyamatán megy keresztül baktériumok révén. Ez olyan tünetekhez vezet, mint a fokozott gáztermelés, gyomor puffadás, hasmenés, fájdalom és általános „bélfájdalom”.

Háromféle laktóz-intolerancia létezik, amelyek megakadályozzák a megfelelő emésztést: elsődleges, másodlagos és genetikai vagy szerzett. Különböző tényezők okozzák a különböző típusokat, és ezek változóak lehetnek a tünetek súlyossága szempontjából is.

 

2. Segít a Tejet Energiává Alakítani

A laktáztermelés az embereknél tipikusan csecsemőkorban a legmagasabb, mivel a tej (anyatej vagy tápszer) általában az egyetlen étel, amelyet a csecsemők fogyasztanak.

A magas laktáztermelés segít a gyerekeknek és a csecsemőknek a tejben található cukrok és egyéb tápanyagok felszívódásában.

Az ember öregedésével azonban az elegendő laktáz előállításának képessége gyakran csökken.

Amint fentebb említettük, a laktáz enzim a laktózt glükózzá és galaktózzá alakítja, egyszerűbb cukrokká, amelyeket felnőttek is képesek energiává alakítani. Ezek a cukrok fehérjével párosulnak, egészséges zsírokkal, valamint a tejben található rengeteg vitaminnal és ásványi anyagokkal (teljes zsírtartalmú tej), így tápanyagban gazdag étel azok számára, akik tolerálják.

 

3. Segíthet a Laktóz Intolerancia Kezelésében

Sajnos, bizonyíték van arra, hogy sok felnőttnek nehézségeik vannak a laktóz megfelelő emésztésével, az alacsony laktázszint miatt.

Jelenleg nincs végleges gyógymód a laktóz intoleranciára, amelyet egész életen át tartó / krónikus állapotnak tekintenek, és amelyet csak kezelni lehet. Végleges kezelés nem lehetséges (legalábbis még nem), mivel egyetlen gyógyszer sem növeli a vékonybélben előállított laktáz mennyiséget.

Azonban van néhány lépés, amelyet megtehetünk a tünetek kezelésére és a komplikációk elkerülésére, beleértve a laktáz étrend-kiegészítő fogyasztását az emésztés támogatása érdekében.

 

 

Laktáz enzim szedése / adagolása

Hol található a laktáz? Miközben az emberi test a vékonybélben termeli, ezt az enzimet étrend-kiegészítő formában is megtalálhatjuk, laktáz tablettákban / kapszulákban és cseppekben.

Ezek az étrend-kiegészítők leggyakrabban béta-galaktozidázból készülnek, egy vegyület, amely az Aspergillus niger vagy Aspergillus oryzae gombák erjedéséből származik.

Laktóz-intoleranciában szenvedő személyek laktáz enzim-kiegészítőket fogyaszthatnak, olyan élelmiszerek fogyasztása előtt, amelyek laktózt / tejet tartalmaznak, hogy segítsék szervezetüknek a laktóz-cukor emésztésében és a tünetek korlátozásában.

Ezek az étrend-kiegészítők az emésztő enzimek olyan formái, amelyek elősegítik a tápanyagok lebontását és segítik a hatékony emésztési funkciót.

Különlegesen kifejlesztett emésztést elősegítő étrend-kiegészítők szedése gyakran biztonságos kezelést nyújt az emésztőrendszeri felszívódás rendellenességekre, beleértve a laktóz intoleranciát.

A Laktáz enzimet is gyakran együtt alkalmazzák más enzimekkel, mint pl. bromelain és papain.

 

 

Hogyan kell használni a laktáz enzim étrend-kiegészítőket?

Ajánlott a tabletták bevétele étkezés előtt. (A tej kis mennyiségű fogyasztása egy kiegyensúlyozott étkezés részeként tovább segítheti az emésztést.)

A laktáz enzim tabletták általában 3000 és 9000 nemzetközi egység dózisú tabletták formájában kaphatóak.

Olvassa el figyelmesen az utasításokat, és válassza ki az életkorának és a tünetei alapján javasolt adagot.

 

 

Laktáz enzim mellékhatásai, kockázatai

Biztonságosak a laktáz kiegészítők? Általában biztonságosnak tekintik, ha megfelelő mennyiségben használják.

Ha azonban túlságosan függünk ezek használatától, vagy túlzott mennyiségekben használjuk őket, bizonyos mellékhatásokkal járhatnak – ráadásul, nem jelentenek „gyógymódot” a laktóz intoleranciára.

 

A laktáznak vannak mellékhatásai?

Ha eléggé súlyos laktóz-intoleranciában szenved, akkor a laktáz tabletták szedése valószínűleg nem elegendő ahhoz, hogy megakadályozzák a tüneteket, mint hasi fájdalom, görcsök, puffadás, gáz és hasmenés.

Ebben az esetben a laktáztermékek, amelyek elősegítik a laktóz emésztését, nem oldják meg az alapvető problémát, és előfordulhat, hogy nem jelentenek egy hosszú távú jó megoldást.

Ahelyett, hogy folyamatosan laktáztablettákra támaszkodnánk (potenciálisan egész életünk során) az emésztőrendszeri tünetek kezelése érdekében, érdemes más lépéseket is megtenni az emésztőrendszer támogatása érdekében.

Íme néhány módszer a laktóz intolerancia kezelésére, amelyek nem igényelnek laktáz tabletták vagy cseppek szedését:

  • Csökkentsd az étrendben a tejtermékek mennyiségét, vagy válassz kevés laktóztartalmú vagy laktóz-mentes tejet.
  • Fontos, hogy kálciumban gazdag ételeket foglaljon bele az étrendjébe, abban az esetben, ha elkerülöd a tejtermékeket, valamint hogy elegendő D-vitamint fogyasszunk (a naptól és / vagy kiegészítők által). Fogyassz sok, magas kalciumtartalmú ételt, mint például brokkolit, leveles zöldségeket, babot, lazacot, szardíniát és mandulát. A tanulmányok arra utalnak, hogy ezek a lépések elősegíthetik a csontok védelmét és a szív-érrendszer egészségét.
  • Kísérletezhetsz joghurt és érlelt sajtok fogyasztásával, hogy megfigyeld, hogy ezek jobban toleráltak-e, mint a tej. A joghurt erjesztett és aktív kultúrákat (hasznos probiotikumokat) tartalmaz, amelyek elősegíthetik az emésztést, gyakran még a laktóz problémákkal küzdő személyek körében is. Az érlelt, kemény sajtok kevesebb laktózt tartalmaznak, és általában kis mennyiségben való fogyasztásuk jól tolerálható.
  • Olvasd el figyelmesen az élelmiszerek címkéit, hogy megtudd, milyen élelmiszerek tartalmaznak tejet / tejterméket, beleértve a dobozos, konzerv, fagyasztott és előre elkészített ételeket esetében is.
  • Használj napi probiotikus étrend-kiegészítőt, amely támogatja az emésztőrendszert, a bél mikrobiota egészséges egyensúlyát és a tápanyagok felszívódását. Szintén szert tehetsz élő vagy aktív kultúrákra erjesztett élelmiszerekből, mint például joghurt, kefir, kombucha és erjesztett zöldségek.

 

 

Laktóz intolerancia és a tejallergia nem ugyanaz!

Egy másik fontos dolog, amelyet ki kell emelni, hogy fontos különbséget tenni a laktóz intolerancia és a tejallergia között, mivel a laktáz tabletták nem fognak segíteni az allergiás személyek esetében.

A tejallergia egy autoimmun reakció bizonyos tejfehérjékkel szemben. A reakciók gyakran a tejben / tejtermékben található kazeinfehérje vagy savófehérje fogyasztására gyakorolt negatív válaszok, és nem pedig a laktáz enzimek hiánya miatt fordulnak elő.

 

 

Következtetés

  • A laktáz enzim feladata a laktóz, a tejben természetesen jelen lévő cukor lebontása. A laktóz egy diszacharid cukor, amely glükóz- és galaktóz-egységeket tartalmaz, amelyeket le kell bontani az energiává való alakításához.
  • Amikor nem lehet lebontani a laktózt az azt alkotó cukrokká, az laktóz intoleranciát eredményez. A laktóz intoleranciában szenvedő személyek laktáz tablettákat és cseppeket (néha emésztő enzimekkel és probiotikumokkal együtt) használhatnak a tejtermékek fogyasztásakor jelentkező tünetek kezelésére.
  • Ha nem szeretnél étrend-kiegészítőkre támaszkodni a tünetek kezelése érdekében, próbálj meg lemondani az étrendedben a tejtermékekről (beleértve a tejet, fagylaltot, joghurtot és túrót), és fogyassz helyette kalciumot tartalmazó zöldségeket, brokkolit, dióféléket, babot és halat.

 

Szívesen olvasnál hasonló témákban?
Kérj hasznos tippeket és tanácsokat közvetlenül az email címedre itt!
FELIRATKOZOM
Adataidat az ÁSZF-ünknek megfelelően, teljesen bizalmasan kezeljük. A tananyag letöltése, vagy a legújabb tartalmaink tájékoztatójának igénylése, a segítő szándékú hírlevelekre való feliratkozással jár, amelyekről bármikor leiratkozhatsz.
0 likes (You must login to like)