bromelain enzim

Bromelain enzim hatása és minden amit tudnod kell róla

Éles leveleivel és vastag héjával, az ananász ugyanolyan félelmetes lehet, mint egy tarajos sül. Ugyanakkor, ez a gyümölcs ugyanannyira bódító, lédús, édes aranyhúsának köszönhetően – nem is beszélve a titkos fegyveréről: a bromelain -ról.

Amit a legtöbb ember nem tud az ananásszal kapcsolatosan az, hogy sokkal inkább hasznos az emberek számára, mint pusztán trópusi italok köreteként. Az erőteljes enzimeinek köszönhetően, amelyeket tartalmaz – különös tekintettel a bromelain nevű fehérjét emésztő enzimre – ez a finom gyümölcs szó szerint gyógyszer is!

 

 

Mi a Bromelain?

Az ananász, a dél-amerikai őshonos és a hawaii népi orvoslás védett és értékelt része, a bromelain enzim egyik leggazdagabb forrása a világon.

Számos endopeptidázból és vegyületből áll, miként a foszfatáz, glükozidáz, peroxidáz, celluláz, eszcharase és proteáz inhibitorok. Általában a kivonat vagy étrend-kiegészítő formájában forgalmazott „bromelain” az ananászszárból vagy magból kivont enzimekre vonatkozik, nem pedig a gyümölcs húsából kivont enzimre.

Természetes gyógymódként használt nagyon széles körben, az emésztési rendellenességektől kezdve az allergiákig, az ananász nem csak az enzimmel van színültig tele, hanem C-vitaminnal, B1-vitaminnal, káliummal, mangánnal és a fito-tápanyagokkal is.

Noha az ananász számos előnnyel rendelkezik, a gyógyító erejének a valódi titka határozottan a bromelain.

 

Nutriversum Basic- Enzyme and Fibre – 120 emésztő enzim komplex kapszula

4 290 Ft

 

Milyen kezelésekre használták a bromelaint?

Az orvosi világban ezt a lenyűgöző vegyületet hagyományosan nagyon hatásos gyulladásgátló és duzzadásgátlóként használták. Kutatások azt is kimutatták, hogy fibrinolitikus, antidedematikus és antitrombotikus tulajdonságokkal rendelkezik, amely azt jelenti, hogy elősegíti a vérrögök, ödéma és duzzanat megelőzését.

Régen ezt az enzimet hús lágyítóként is alkalmazták, ennek oka, hogy segít enyhíteni és lazítani a feszült, gyulladt izmokat és kötőszövetet. Ezenkívül, legutóbbi tanulmányok bizonyítékokat találtak arra, hogy ez az enzim megfékezi a tüdő metasztázisát, amely arra utal, hogy a bromelain számos különféle betegség kezelésére alkalmazható, potenciálisan a rákot is beleértve.

Tekintetet vetve a tudományos irodalomra, amely több, mint 1600 cikket tartalmaz a bromelain gyógyászati előnyeinek értékelését illetően, kimutatja, hogy azt számos egészségügyi probléma kezelésére használták, beleértve a következőket:

  •  Kötőszöveti sérülések, például ACL szakadás
  • Kicsavart boka sérülés
  • Ínhüvelygyulladás
  • Allergiák
  • Artritisz, ízületi fájdalom és osteoarthritis
  • Emésztőrendszeri problémák, mint például gyomorégés vagy hasmenés
  • Szív- és érrendszeri rendellenességek
  • Asztma
  • Autoimmun betegségek
  • Rák
  • Gyulladásos bélbetegség
  • Szinusz fertőzések, mint például hörghurut és orrmelléküreg gyulladás
  • Sebészeti trauma és lassan gyúgyuló bőrsebek vagy égési sérülések
  • Gyógyszerek, különösen az antibiotikumok, gyenge felszívódása és a gyógyszerek szedéséből adódó tünetek

 

 

Bromelain hatása, előnyei

1. Segíthet a Rák Megelőzésében

Tanulmányok alapján kiderült, hogy a bromelainnak természetes rák elleni hatásai vannak, beleértve az apoptotikus sejtek elhalásának való elősegítését és a daganat növekedésének megakadályozását.

Állatkísérletekben kimutatták, hogy képes különálló citokinek termelését indukálni, hogy antimetasztatikus hatékonysággal rendelkezik és hogy a vérlemezke-dugó csökkentésével gátolja a metasztázist.

Tanulmányok összekapcsolták a bromelaint a mell- és tüdőrákkal szembeni fokozott védelemmel, és az Anticancer Drugs folyóirat nemrégiben közzétett egy klinikai vizsgálatban elért eredményeit, amelyek szerint a malignus peritoneális mezoteliómát befolyásolja – ez egy ritka rákbetegség, amelyet az azbesztnek való kitettség okoz.

A tanulmány szerint arra derült fény, hogy a “Bromelain hozzáadása jelentősen megnövelte a rákos sejtek elhalását (citotoxicitás) … A bromelain potenciállal rendelkezik arra, hogy terápiás szerként használják fel a rosszindulatú rák kezelésére”.

 

2. Segíti az Emésztőrendszeri Rendellenességek Kezelését

Miért jó a bromelain számodra, ha emésztési zavarban vagy gyomor-bélrendszeri rendellenességben szenvedsz?

Mert egy olyan enzim, amely kifejezetten segíti a fehérjék emésztését, és kimutatták, hogy segít a testnek a tápanyagok és akár gyógyszerek hatékonyabb felszívódásában.

A tanulmányok azt mutatják, hogy csökkenti a vastagbélgyulladást és csökkenti a gyulladást elősegítő citokinek szekrécióját, amelyek károsítják a bél belsejét.

Mivel nagyon hatékony a gyomor-bél traktus szöveteinek gyógyításában, a bromelain a következő gasztrointesztinális problémákkal küzdő emberek számára előnyös:

  • Gyulladásos bélbetegség
  • Fekélyes vastagbélgyulladás
  • Dyspepsia és a helicobacter pylori fertőzések okozta gyomorfekély
  • Vastagbél rák
  • Székrekedés
  • Crohn betegség
  • Gyomorégés
  • Hasmenés

 

3. Támogatja a Sebészeti Beavatkozások és Sérülések Gyorsabb Gyógyulását

A Bromelain gyulladásgátló tulajdonságai kiváló természetes alternatívává teszik a fájdalomcsillapító gyógyszerekre, mint például az aszpirinra.

Egy tanulmány, amely a bromelain azon képességét vizsgálta, miszerint azon betegeket kezelte, akiknek a harmadik őrlőfoguk lett eltávolítva, azt tapasztalta, hogy támogatta a sebgyógyulást, és segítette a fájdalom és duzzanat csökkentését a betegek műtétjeit követően.

A műtéten átesett betegek többsége jelentős műtét utáni tüneteket tapasztal, és sajnos az antibiotikumok és a fájdalomcsillapítók nem mindig képesek hatékonyan megelőzni a fertőzéseket vagy más kellemetlenségeket a gyógyulási folyamat során.

A vizsgálatban részt vevő 80 személy közül azok akiknek bromelaint írtak fel, a műtét után „jelentősen alacsonyabb” fájdalmat, duzzanatot és bőrpírt tapasztaltak a kontrollcsoporthoz képest, amelynek általános fájdalomcsillapítót írtak fel.

 

4. Küzd az Allergiák és Asztma Ellen

Az Evidenced-Based Complementary and Alternative Medicine folyóirat kiemelte egy olyan tanulmány eredményeit, amely azt vizsgálta hogyan befolyásolta a bromelain az asztmában szenvedő egereket.

A tanulmány érdekes eredményekhez vezetett – például, hogy a bromelain csökkenti az allergiás érzékenységet és megakadályozza a légutakat érintő egyéb gyulladásos reakciók kialakulását.

Ezek az eredmények arra utalnak, hogy ez az enzim segíti a teljes immunrendszer modulálását.

Valójában elősegítheti az allergiás reakciók megelőzését az azt kiváltó okok megcélzása által – egy hiperaktív, túlérzékeny immunrendszert.

A tanulmányban megfigyelték, hogy a CD11c (+) dendritikus sejteket és a DC44 antigént tartalmazó sejteket féken tartották, amikor bromelainnal egészítették ki, ami azt jelzi, hogy ez az enzim képes megcélozni az asztma és allergia alapvető okait.

Ez az oka annak, hogy segít a legtöbb személynek, akik olyan tünetektől szenvednek, mint például eldugult orr / orrfolyás, viszkető szem, duzzadt nyirokcsomók, vértolulás és légzési nehézség.

 

5. Segíti a Sinus Fertőzések (Rhinosinusitis) Megelőzését vagy kezelését

Annak megállapításához, hogy a napi bromelain adag (300 FIP egység, 600 milligrammos tabletták) segíthet-e a krónikus sinusitisben (az orrmelléküreg gyulladásában) szenvedő személyek esetében, a Németországi Kölni Egyetem kutatói 12 olyan beteget vizsgáltak, akiknek már átestek egy sinus műtéten, és három hónapig bromelainnal kezelték őket.

A bromelain következő előnyeit fedezték fel: a tünetek összességében javultak, a teljes rhinoscopia javult, javult az általános életminőség, és nem jelentettek mellékhatásokat.

Mivel a műtét gyakran lehet hatástalan a sinusitis kezelésében, ez a kutatás nagy reményt jelent a krónikus sinus problémákban szenvedő személyek számára.

 

6. Segít Csökkenteni az Izületi Fájdalmakat

Erõs gyulladásgátló és fájdalomcsillapító tulajdonságainak köszönhetően a bromelain fantasztikus hatással csökkenti az akut vagy krónikus ízületi fájdalmakat.

Az Alternative Therapies in Health and Medicine folyóirat egy kutatási kísérletet tett közzé, amelyben 42 izületi porckopásban szenvedő betegeket figyeltek meg, akik degeneratív gerinccel vagy fájdalmas ízületi állapotokkal rendelkeztek.

Két 650 milligrammos bromelain kapszulát adtak a betegeknek napi két-három alkalommal, üres gyomorra (attól függően, hogy akut vagy krónikus fájdalommal rendelkeztek).

A kutatók felfedezték, hogy az akut fájdalommal rendelkező résztvevők esetében a fájdalom akár 60% -al csökkent, és több, mint 50%-al csökkent a krónikus rendellenességben szenvedők esetében.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy “bebizonyosodott, hogy a Bromelain gyulladásgátló és fájdalomcsillapító tulajdonságokkal rendelkezik, és biztonságosabb alternatívát vagy kiegészítő kezelést jelenthet az izületi porckopás kezelésére.”

 

7. Segíthet a Testsúly Csökkentésében

A testsúlyra és a zsírsejtekre gyakorolt hatásait továbbra is vizsgálják, de okkal feltételezhető, hogy gyulladásgátló, fájdalomcsökkentő képességének, valamint a fizikai képességek és az emésztést javító hatásának köszönhetően segíthet a fogyásban.

A PLOS One-ban megjelent 2017-es cikk szerint „a törzs bromelaint (SBM) elhízásellenes alternatív gyógyszerként használják”.

Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a bromelain segíti az adipociták zsírsavkötő fehérjéjének, a zsírsav-szintázok és a lipoprotein-lipázok lecsökkentését.

Szintén meggátolhatja az adipogenezist (a sejtek differenciálódás, amely hozzájárulhat a zsírsejtek képződéséhez), és csökkentheti a triglicerid-felhalmozódást.

 

 

Bromelain forrásai

Azon tűnődsz, hogy milyen más gyümölcsök tartalmaznak bromelaint az ananászon kívül, és van-e egyéb módja annak, hogy bevigyük a szervezetünkbe bizonyos ételek fogyasztásán kívül?

Három elsődleges módszer van a bromelain természetes egészségi étrendbe való beiktatására:

1. Ananász belseje

Először is, természetesen egy rostban gazdag, lédús, érett ananász fogyasztása által. A bromelain enzim nem található meg jelentős mennyiségben más gyümölcsökben, bár az ananászt néha éretlen, zöld papaival együtt fogyasztják, hogy fokozza a felszívódást és biztosítsa a jótékony enzime, az úgynevezett papain bevitelét.

Az ananász (friss vagy fagyasztott) fogyasztása a legjobb módszer a természetes bromelain bevitelére. Az ananász minden részében megtalálható, de leginkább a belsejében koncentrálódik.

Tartsd észben, hogy minél érettebb a gyümölcs, annál lágyabb lesz a belseje. Tehát feltétlenül tartsd az ananászt a konyhaasztalon egy-két napig – így nem kínlódsz egy kemény törzzsel.

Vedd figyelembe, hogy az ananász húsa szintén jót tesz, de nincs olyan magas bromelain tartalma, mint a belsejének. A közepe az, ahol a legmagasabb koncentráció található.

 

 

ananász juice magas bromelain tartalommal

2. Ananász gyümölcslevek

Az ananász belsejének a gyümölcslévé való facsarása vagy egy smoothie-ba való dobása más zöldségekkel együtt, például uborkával egy egyszerű módszer a bromelain fogyasztására.

Friss ananászlé fogyasztása javasolt hatékony gyógymódként gyulladásos betegségek ellen. Naponta négy uncia ananászlé fogyasztása javasolt emésztési problémák megelőzésére, és legfeljebb nyolc uncia fogyasztását olyan betegségek kezelésére, mint például fekélyes vastagbélgyulladás, gyulladásos bélbetegség vagy székrekedés.

 

3. Bromelain étrendkiegészítők / Kivonatok

A bromelain étrend-kiegészítők általában szárított sárga por formájában találhatóak meg, amelyet ananászléből vonnak ki, és amelyet centrifugálásnak, ultraszűrésnek és liofilizálásnak vetnek alá.

Egy természetes bromelain étrend-kiegészítő vagy a proteolitikus enzim étrend-kiegészítő fogyasztása bromelainnal együtt nagyon hatékony lehet, ha egy bizonyos gyulladásos vagy krónikus betegséget kezel.

Ha az emésztést szeretnénk javítani, akkor étkezéskor bromelain étrend-kiegészítőket kell bevenni, de minden egyéb egészségügyi állapot esetén üres gyomorra kell elfogyasztani.

Bromelain sokszor együtt más hasonló enzimekkel is alkalmazzák por, vagy kapszula formájában.

 

 

Étrend-kiegészítők és Adagolás

Mennyi bromelaint kell fogyasztania naponta?

A leggyakrabban előírt adagolás napi 200–2000 milligramm (általában napi 500–800 milligramm) között mozog. Habár, különböző betegségek esetén azonban sok orvos javasolhat más adagokat is.

Az alábbiakban látható a javasolt bromelain adagokat a kezelt állapottól függően:

  • Az ízületi gyulladás kezelésére – 400 milligramm naponta 1-2-szer
  • Az allergiák kezelésére – napi 1000 mg bromelain és quercetin
  • A rák megelőzésére – napi 2000 mg, ideális esetben más proteolitikus enzimekkel együtt
  • Az emésztés javítása érdekében – 500 mg, naponta háromszor, étkezés közben; néhányan úgy döntenek, hogy bromelain port keverjenek a vízbe, és étkezés előtt fogyasszák el
  • Műtét utáni gyógyuláshoz – 1000 milligramm naponta háromszor étkezések között

A bromelaint üres gyomorra kell bevenni, kivéve, ha az emésztés javítására szedi. Fogyassza étkezés közben, ha emésztési célokra használja.

A bromelaint természetes étrend-kiegészítőnek tekintik, nem gyógyszernek, ezért az FDA nem szabályozza. Habár az Étrend-kiegészítő Egészségügyi és Oktatási Törvény (DSHEA, 1994) azonban megengedi a bromelaint tartalmazó étrend-kiegészítők értékesítését, különösen a bőr sebek és égési sérülések kezelésére.

A legjobb bromelain étrend-kiegészítők egyesítik más emésztő enzimekkel, elősegítve ezek hatását. Például amilázt (a glükóz megfelelő emésztéséhez szükséges enzimet) találhatsz egy általános emésztő enzim étrend-kiegészítőben, amely más kulcsfontosságú emésztési enzimeket is magába foglal.

Keress egy teljes spektrumú enzimkeveréket az emésztés általános javításához és egyéb előnyök érdekében.

 

 

Bromelain története

Az ananász hosszú használati háttérrel rendelkezik olyan helyeken, mint például Hawaii, Dél-Amerika és Ázsia. Az Alternatív Gyógyászat Gale Encyclopediája szerint:

„A Bromelaint először ananászléből különítették el 1891-ben és terápiás étrend-kiegészítőként vezették be 1957-ben.”

Az ananász legkorábbi gyógyászati felhasználása között szerepelt ananász keverék sebre és bőr sérülésekre való felvitele a duzzanat csökkentése és a gyógyulás elősegítése érdekében, valamint ananászlé fogyasztása a hasfájás kezelésére és az emésztés javítására.

Németországban a bromelaint évtizedek óta biztonságosan használják a kötőszöveti sérülések, a műtét utáni duzzanat és a vérrögök kezelésére.

Nagyon biztonságosnak tekintik, ha mérsékelt adagokban veszik be, és továbbra is nagyon lenyűgöző előnyöket tulajdonítanak neki, amint továbbra is több vizsgálatot folytatnak.

 

 

Bromelain mellékhatása

A bromelain általában jól tolerált, és valószínűtlen, hogy mellékhatásokat okozna. Vannak azonban olyan esetek, amikor ez az enzim nem biztonságos.

Mivel segít megelőzni a vérrögök kialakulását, fontos különösen óvatosnak lenni ananász vagy bromelain étrend-kiegészítők fogyasztásakor, abban az esetben, ha vért hígító gyógyszereket szed.

Ugyanez vonatkozik a műtétre is: Kerülje a bevételét közvetlenül a műtét után, kivéve, ha előtte ellenőrzi az orvosával, mivel ez megnövelheti a vérzés kockázatát.

Az enzimmel társított mellékhatások általában gyomor-bélrendszeri tüneteket jelentenek, mint például hányinger, émelygés, székletváltozás és megnövekedett puffadás.

A bomelainra való allergia tünetei is lehetségesek és beleérthetik a száj vagy a bőr viszketését, kiütés kialakulását, légzési nehézségeket, orrdugulást és könnyező szemet.

 

 

Összegzés:

  • A bromelain egy fehérjét emésztő enzim, amelyet az ananász húsából és belsejéből vonnak ki.
  • A bromelain előnyei közé tartozik a gyulladás és duzzanat csökkentése, a sebgyógyulás elősegítése, az emésztés megkönnyítése, az izom- vagy ízületi fájdalom csökkentése, a szív egészségének javítása, valamint az allergia vagy az asztma csökkentése.
  • Az ananász (különösen a törzse/belseje) fogyasztásából, ananászlé ivásából vagy étrend-kiegészítő formájában történő bevételéből nyerhető ki. Az adagok körülbelül napi 200–2000 milligramm (általában napi 500–800 milligramm) között mozognak.
  • Ez az enzim nagyon jól elfogadott, de nem javasolt olyan személyek számára, akik véralvadásgátló gyógyszereket szednek, akik vérzési rendellenességekkel rendelkeznek, vagy akik allergiásak az ananászra.

 

Források / tanulmányok

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11577981/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23570457/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S095980491400519X

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18160345/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15936249/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28217537/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3870104/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24273953/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC538506/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22292054/

https://examine.com/supplements/bromelain/

https://www.encyclopedia.com/medicine/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/bromelain

Szívesen olvasnál hasonló témákban?
Kérj hasznos tippeket és tanácsokat közvetlenül az email címedre itt!
FELIRATKOZOM
Adataidat az ÁSZF-ünknek megfelelően, teljesen bizalmasan kezeljük. A tananyag letöltése, vagy a legújabb tartalmaink tájékoztatójának igénylése, a segítő szándékú hírlevelekre való feliratkozással jár, amelyekről bármikor leiratkozhatsz.
0 likes (You must login to like)