növény kollagén források

Vegán kollagén – Milyen növényi kollagén források vannak?

“Léteznek növényi kollagén források?” Ha vegán étkezési szokásokat követsz, és szeretnél több kollagént fogyasztani, akkor felmerülhet benned a kérdés, hogy milyen vegán kollagén források, ételek léteznek.

Ha a fenti kérdésre villámgyorsan kelesed a választ, akkor: Nem, nincs olyan, hogy növényi eredetű kollagén.

Ha pontosabb választ keresel, akkor olvass tovább, mert itt megtudhatod, hogy miért nincs vegán kollagén és milyen módon növelheted a szervezeted kollagén termelését növényi eredetű élelmiszerekkel.

 

 

Mi az a kollagén?

A kollagénről bővebben itt olvashatsz majd, de röviden itt is megtudhatod a lényeget.

A kollagén a szervezetben a leggyakrabban előforduló fehérje, különféle kötőszövetek fő szerkezeti építőeleme, úgy kell elképzelni, mint egy ragasztót. Egy oldhatatlan, rostos fehérje, mely aminósavakból áll.

A kötőszövet a legtöbb állat és ember testében megtalálható. Szövetek, például izom, bőr, inak és szalagok.

A kollagén lényegében az a ragasztó, amely a tested összetartja. (Szó szerint a görög “kolla” szóból származik, ami lefordítva „ragasztó” -t jelent.) Szerepet játszik a legfontosabb testi funkciókban, mint például a bőr rugalmasságának biztosítása és a csontok megerősítése.

Már jól ismert tény, hogy az öregedéssel csökken a szervezet kollagén tárolási és termelési képessége. Ez az öregedés természetes jeleihez, például a ráncok és a fájó ízületek kialakulásához vezet.

Miközben sokunk a kollagént úgy ismerik, mint az öregedés jeleit mérséklő csodaszert, a kollagénhiány számos más egészségügyi problémának is lehet az oka.

 

 

Honnan származik a kollagén?

Mint fentebb említettük, a kollagén a test kötőszöveteiből származik .

Különböző kollagén források léteznek, de az összes állatokból származik. A piacon lévő kollagénkiegészítők nagy része általában marhából vagy halból készül. Tehát „vegán” kollagéntermék nem létezik és nincsenek kollagén tartalmú növények sem.

Kapcsolódó: Marha kollagén – minden amit tudnod kell róla

 

Mi az amit megtehetsz vegánként?

Van lehetőség, hogy kiegészítsük a diétánkat olyan élelmiszerekkel és vitaminokkal, amelyek növelik a testünk saját kollagén termelését.

A tanulmányok azt mutatják, hogy sok növényi alapú élelmiszer elősegíti a kollagén szintézisét.

Saját kollagéntermelésünk növényi alapú étkezéssel történő fokozásával, elősegíthetjük a kollagén hatásainak erősítését; jobb egészségi állapot, javíthatjuk a haj, a bőr és a köröm egészségét.

 

 

Hogyan készül a kollagén a testünkben?

A kollagéntermelés a prokollagénnel kezdődik, amely egy C-vitaminból és fehérjéből álló molekula. A fehérje alatt az aminosavak láncait értjük, mint például a lizin, prolin, arginin és hidroxi-prolin.

Ahogy a prokollagén molekulák kialakulnak, később rostszálakká válnak.

Ezeket a rostszálakat a prokollagén molekulák építik tovább, amíg strukturáltabb kollagén rostokba nem alakulnak ki. Ezek a szálak szorosan kötődnek egymáshoz, és biztosítják a szerkezetét például a bőrnek, az inaknak, a haj és a körmöknek.

 

A kollagén képződése leegyszerűsítve: 

A prokollagén molekulákat nyers gyapjúnak tekintjük, amelyet azután külön fonálba (szálakba) szövünk. Ezt a szálat vastagabb szálakba (kollagén szálak) fonják. Végül, mindezen vastagabb szálakat egybe szövünk, különböző szövetekbe, mint pl. egy ing létrehozásához (a kollagén esetében ez: bőr, inak, izmok, szőrszálak stb.).

 

A tested természetes módon így termel kollagént, de az öregedéssel ez a termelés lelassul. A különféle kollagén termelést fokozó növények fogyasztásával ebben tudunk segíteni a szervezetünknek.

 

 

Hogyan lehet természetesen fokozni a kollagént növényi alapú forrásokkal?

A legtöbb jelenlegi vizsgálat állati eredetű kollagénforrásokat használ a fő változóként.

Ugyanakkor a kollagén termelést növelő növényi eredetű forrásokkal kapcsolatos kutatások szerint az állati származékok nem szükségesek a kollagénépítő hatásokhoz.

A bevitt kollagén (az állati eredetű kiegészítők vonatkozásában) nem azonos a felszívódott kollagénnel.

A kollagén előállítása bonyolult és sok kiegészítő tápanyagot és vegyületet igényel a testben, hogy minden megfelelően működjön és előállításra kerüljön.

A C-vitamin, a poliszacharidok, a szilícium-dioxid, a cink, a réz és az aminosavak (fehérje) mind szükségesek a szervezetben a kollagén előállításához. Tehát, egy ásványi anyagnak vagy vitaminnak a hiánya, visszatarthatja a test képességét a kollagén felszívódására és előállítására.

Szerencsére, a kollagén szintéziséhez szükséges vegyületek növényi eredetű forrásokból származnak.

Az alábbi ételek és tápanyagok fogyasztása megadhatja a test számára azokat a tápanyagokat, melyek szükségesek a kollagén előállításához.

 

 

1. Aminosavak

Az aminosavak, amelyeket a fehérje építőelemeiként ismertek, alapvető elem a test kollagén szintéziséhez .

Sokan úgy vélik, hogy a fehérjét csak állati forrásokból lehet hatékonyan előállítani. A növényi alapú fehérjék, mint például a borsófehérje vagy a riszfehérje, együtt teljes fehérjéknek tekintendők. A teljes fehérje azt jelenti, hogy mind a 9 nélkülözhetetlen aminosavat tartalmazza, amelyet az emberi test nem képes önmaga előállítani.

Ahhoz, hogy a szervezet saját kollagén termelését fokozni tudjuk, szükséges ezeknek az építő elemeknek a biztosítsa.

 

 

2. Aloe Vera

Ez a bőrt javító nedvdúsító anyag többről szól, mint egy napégés elleni szer. Mindenki tudja, hogy az aloe helyileg jó a bőrre, de tudtad, hogy elfogyasztásával elősegítjük az egészséges bőrt, a hajat, a körmöket és a kollagén növekedését is?

Az aloe vera gazdag specifikus poliszacharidokban, amelyek szerepet játszanak az aminosavak összeállításában, amelyek fontos szerepet játszanak a kollagén képződésében. Ezek a poliszacharidok potenciálisan hozzájárulhatnak nagyobb, erősebb kollagén-egységek létrehozásához. Gondolj rá úgy, mint egy állványra, amely elősegíti a hosszabb, erősebb kollagén szál felépítését.

Ezen felül, az aloe verával készült tanulmányok azt a képességét is megerősítették, hogy olyan tápanyagokat tartalmaz, amelyek valóban elősegíthetik a seb és a vágások gyógyulási idejének felgyorsítását.

 

 

3. C-vitamin

Nem csak a betegség távol tartása érdekében! Az aminosavakon kívül a C-vitamin az egyik legfontosabb elengedhetetlen alkotóelem a természetes kollagéntermelésben.

Megfelelő mennyiségű C-vitamin nélkül a test nem képes a kollagént tárolni vagy formálni.

C-vitaminra van szükség a prolin aminosav hidroxilprolinná történő átalakításához. A hidroxiprolin kulcsfontosságú a kollagén szerkezetének stabilizálásában. Ennek működése lényegében, hogy stabilizálja a kollagén hármas hélix-szerkezetét.

C-vitamin nélkül rossz kollagénszerkezet alakul ki, amely törékeny hajhoz, rossz bőrhöz és érzékeny ízületekhez vezet, számos egyéb tünet között.

Amellett, hogy elősegíti a szervezet struktúráinak felépítését, a C-vitamin elősegítheti a bőr védelmét az UV és a szabad gyökök káros hatásaival szemben is.

Egy vizsgálatban arra mutattak rá, hogy a megnövelt C-vitamin-dózissal megnőtt a bőr antioxidáns képessége, megakadályozva a bőr károsodását a nap és a szabad gyökökkel szemben.

 

 

4. E-vitamin

Az E-vitamin, más néven a C-vitamin szinergikusan legjobb barátja és öregedésgátló támogatója.

Tudjuk, hogy a C-vitamin csökkentheti a bőr oxidatív károsodását, de ha E-vitaminnal együtt alkalmazzák, antioxidáns tulajdonságai jelentősen javulnak.

Az E-vitamin bevitele segíti a kollagén térhálósodását és a lipid-peroxidációt. Mindkét tevékenység kapcsolódik a bőr öregedéséhez.

 

 

Növényi eredetű élelmiszerek, melyek a kollagén termelést fokozhatják?

 

1. Citrusfélék

citrusfélék növényi kollagén

Citrusfélék, magas C vitamin tartalommal.

A C-vitamin nagy szerepet játszik a pro-kollagén előállításában, mint a test kollagén prekurzora. Ezért kritikus, hogy elegendő mennyiségű C-vitamint fogyasszunk.

Mint valószínűleg tudod, a citrusfélék, például a narancs, a grapefruit, a citrom és a lime tele vannak e tápanyaggal. Ha van rá lehetőséged add hozzá a napi étkezésedhez ezeket a gyümölcsöket is, melyek a c-vitamin kiegészítőd hatékonyságát is növelik.

 

 

2. Bogyók

Noha a citrusféléket általában előbb emlegetik a magas C-vitamin tartalmuk miatt, a bogyók is kiváló forrást biztosítanak. Az eper valójában több C-vitamint biztosít, mint a narancs. Málna, áfonya és szeder szintén meghatározó mennyiségű adagot kínál.

Ezenkívül a bogyóknak magas antioxidáns tartalmai is vannak, amelyek megóvják a bőrt a károsodástól.

 

 

3. Fokhagyma

A fokhagyma nem csupán az ízt adhatja hozzá a sült krumplihoz és a tésztához. Fokozhatja a kollagéntermelést is. A fokhagyma magas kéntartalmú, ez egy ásványi anyag, amely elősegíti a kollagén szintetizálódását és megakadályozza a lebomlását.

Fontos azonban megjegyezni, hogy mennyiség sokat számít. Valószínűleg nagyon sok fokhagyma elfogyasztására van szüksége a kollagén előnyeinek kihasználásához.

De számos előnye miatt érdemes megfontolni a fokhagyma hozzáadását az étrendhez.

 

 

4. Zöld levelű zöldségek

zöld levelű zöldségek

Mindannyian tudjuk, hogy a zöld leveles zöldségek kulcsszerepet játszanak az egészséges táplálkozásban. Mint kiderül, esztétikai előnyöket is kínálhatnak.

Spenót, kelkáposzta és más saláták zöldes színe a klorofillból származik, amely antioxidáns tulajdonságairól ismert.

Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a klorofill fogyasztása növeli a kollagén prekurzorát a bőrben.

 

 

5. Bab

A bab magas fehérjetartalmú élelmiszer, amely gyakran tartalmazza a kollagén szintéziséhez szükséges aminosavakat. Ráadásul sokuk gazdag rézben, ami szintén egy további tápanyag a kollagén előállításához.

 

 

6. Paradicsom

Paradicsom vegán kollagén forrás

A C-vitamin másik rejtett forrása, egy közepes paradicsom ennek a fontos tápanyagnak csaknem 30% -át képes biztosítani a kollagén termelés számára. A paradicsom is nagy mennyiségű likopinnal büszkélkedhet, amely erőteljes antioxidáns a bőr támogatására.

 

 

7. Paprika

Miközben paradicsomot adsz hozzá a salátához vagy a szendvicsedhez, dobj bele néhány piros paprikát is. Ezek a magas C-vitamin-tartalmú zöldségek kapszaicint tartalmaznak, ami egy erős gyulladásgátló vegyület, melyek leküzdhetik az öregedés jeleit.

 

Érdekelhet: A legjobb kollagén tartalmú ételek és azok, amelyek segítik a kollagén termelését

 

 

Hogyan növelhetjük a kollagén szintünket a leghatékonyabban?

A modern, gyors tempójú időkben, a tápanyagszintet valójában kimeríthetjük azáltal, hogy stresszes életet élünk és folyamatos fizikai terhelésnek tesszük ki magunkat.

Ráadásul a gyors gazdálkodási módszerek tápanyag-kimerülést okoznak a talajban, ami kevésbé tápláló élelmiszereket, és így magasabb tápanyaghiányt eredményez.

Itt jönnek be a kiegészítők.

A kollagén-kiegészítők könnyen hozzáférhető kollagénláncokat biztosítanak, amelyeket a szervezet az összes szükséges szövetben felhasználhat. Hatékonyabb a szervezet számára, mint az, amikor a szervezetnek a nulláról kell megalkotnia kollagén rostokat étkezési aminosavakkal.

Ezt úgy kell elképzelned, hogy míg a táplálékkal bevitt nyersanyagokat arra használja a szervezet, hogy ragasztót (kollagén) készítsen, a kollagén kiegészítők közvetlenül a kész “ragasztót” adják a szervezetnek.

Ennek köszönhetően a kiegészítők segítenek abban, hogy rövid időn belül támogathassák az egészséges bőrt, a szerveket és a szöveteket.

 

Érdekelhet: Hidrolizált kollagén peptid – Útmutató a csúcs kollagén kiegészítőhoz

Hialuronsav – Bőrfiatalító csodaszer. Előnyei, használata és amit tudnod kell róla!

 

Természetesen törekednünk kell arra, hogy a szervezetünket a lehető legjobban támogassunk a fent felsorolt növényi forrásokkal a kollagén termelésben, de azt is észben kell tartanunk, hogy a kollagén termelés az idő előrehaladtával egyre csökkenni fog és a kiegészítők itt jöhetnek a képbe, melyek egy sokkal hatékonyabb megoldást kínálnak.

 

Tanulmányok / források

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1606623/

https://academic.oup.com/ajcn/article/100/suppl_1/469S/4576666

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20548848

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707681/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21582/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583892/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2367646/

http://www.cowspiracy.com/facts

The Triple Whopper Environmental Impact of Global Meat Production

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3569896/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16826588

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4938278/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579659/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23689595/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10942910701584252

https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/glycosaminoglycans

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18505499

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1720597

https://lpi.oregonstate.edu/mic/health-disease/skin-health/vitamin-C

Szívesen olvasnál hasonló témákban?
Kérj hasznos tippeket és tanácsokat közvetlenül az email címedre itt!
FELIRATKOZOM
Adataidat az ÁSZF-ünknek megfelelően, teljesen bizalmasan kezeljük. A tananyag letöltése, vagy a legújabb tartalmaink tájékoztatójának igénylése, a segítő szándékú hírlevelekre való feliratkozással jár, amelyekről bármikor leiratkozhatsz.
0 likes (Be kell jelentkezned, hogy likeolni tudd)

Hagyj megjegyzést