mire jó a taurin

Mi az a Taurin? Hatása, szedése és amit tudnod kell róla!

A taurin egy kulcsfontosságú aminosav, amely részt vesz az egészség szinte minden területén, különösen a szívben, az agyban, a szemben, a szívben és az izmainkban koncentrálódik. A szervezetben termelődik és természetes módon megtalálható számos élelmiszerünkben és étrend-kiegészítőben.

Tehát honnan származik a taurin, mire jó a taurin, és egyáltalán káros lehet számunkra?

Ebből a cikkből mindent megtudhatsz, amit tudnia kell erről a fontos aminosavról, és a lehetséges taurin előnyeiről.

 

 

Mi az a Taurin?

A taurin vagy 2-amino-etánszulfonsav egyfajta aminosav, amely a testben is megtalálható, és amelyet a szív, a retina, a vázizom, az agy és az immunsejtek egyik legfontosabb aminosavának tartanak.

Miből nyerik a taurint? A közhiedelemmel ellentétben ezt az aminosavat nem nyerik ki a bika vizeletéből vagy a bika spermájából. A név a taurus latin szóból származik, amely ökröt vagy bika -t jelent – tehát ez lehet a zavar forrása.

Más aminosavakhoz hasonlóan, mint például a glutamin és a prolin, ez is egy feltételesen esszenciális aminosav. Ez azt jelenti, hogy a test általában képes önmagában előállítani, kivéve a betegség és a stressz idején.

Az L-taurint gyakran adják az energizáló termékekhez azok számára, akik ki akarják használni a taurin lehetséges előnyeit. Kiegészítő formában hasznos lehet a taurinhiány kockázatának kitett emberek számára is, beleértve a krónikus szív-, máj- vagy veseelégtelenségben szenvedőket.

 

 

Hogyan termeli a testünk a taurint? – Taurin előállítása

A taurint a testben a másik két kéntartalmú aminosavból, a metioninból és a ciszteinből szintetizálódik.

A taurin szintézis többnyire a májban zajlik, a cisztein-szulfinsav enzim és a B6 – vitamin (piridoxin) segítségével.

Testünk más sejtjei képesek felvenni a taurint a vérből, köszönhetően a sejtmembránokon található speciális taurin transzporter (TauT) molekulának.

A taurin elengedhetetlen tápanyag az újszülött gyermekek számára, mivel még nem képesek szintetizálni és megtartani a taurint a testükben. Az anyatej tartalmazza a csecsemők teljes taurinszükségletét, csakúgy, mint a mai baba tápszerek is.

 

 

Taurin hatása a szervezetre

1. Csökkentheti a szívbetegségek kockázatát

A tanulmányok azt mutatják, hogy a taurin hozzájárulhat a szívbetegségek kockázatának csökkentéséhez, köszönhetően annak, hogy csökkenti a vérnyomást és a gyulladást.

A kutatások azt sugallják, hogy a nagyobb bevitel segíthet megvédeni a szívbetegségeket és megakadályozhatja az artériák zsíros lepedékképződését.

Egy japán tanulmány szerint a hét hetes napi 3 gramm szedés a testtömeg és a trigliceridszint jelentős csökkenéséhez vezetett, amelyek mindkettő szívbetegség kockázati tényezői.

Ez csökkentette az atherogenikus indexet is, amelyet az atherosclerosis és a szívbetegség kockázatának előrejelzésére használnak.

 

 

2. A taurin csökkentheti a gyulladást

A taurin antioxidáns hatása révén taurin-klór-amint (TauCl) és bróminamint (TauBr) állítódik elő, amelyek szintén gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkeznek.

A taurinpótlás elősegíti a TauCl és TauBr képződését a testben, és hatékony lehet a gyulladásos állapotok kezelésében.

A taurin nagyon hatékony akut gyulladás kezelésében (amelyet fertőzés, irritáló hatás, károsodott sejtek vagy rák okoz).

A kevés TauCl-termelés a rheumatoid arthritisben súlyosbíthatja a gyulladásos ízületi károsodásokat.

A taurin transzporter génjét (TauT) szintén összekapcsolták a gyulladásos reakcióval.

Hogyan működik?

A TauCl az apoptózis révén elősegíti a sejthalált. Apoptózis az, amikor a sejtek programozott sejthalálon mennek keresztül. Mivel a halott sejteket a fehérvérsejtek azonnal elfogyasztják, és nem hagyják a toxinok felszabadulását, a gyulladás jelentősen csökkenthető.

A TauCl olyan géneket is bekapcsolhat, amelyek csökkentik a gyulladást.

Kutatások ara is rámutattak, hogy az emberi sejtekben a TauCl magas koncentrációja csökkentette a gyulladásos citokinek ( IL-1B és IL-6 ) termelését.

 

 

3. A taurin segíthet a fertőzések leküzdésében

A taurin antimikrobiális hatásai a testben a taurin-kloramin (TauCl) és a taurin-bromamin (TauBr) képződéséből származnak.

A TauCl és TauBr baktériumok, gombák (élesztő és penészgombák), vírusok és paraziták széles spektrumát képes elpusztítani.

Mind a TauCl, mind a TauBr ígéretes olyan fertőzések kezelésére, mint a krónikus sinusitis, középfülgyulladás (úszó fül), acne vulgaris és az ínybetegségek.

A taurin antioxidáns szerepe az immunrendszerünk sejtjeinek védelme szempontjából is fontos.

A taurolidint, a taurin másik származékát, Európában és az Egyesült Államokban gyakran használják különféle fertőzések kezelésében.

 

 

edzés teljesítmény növelés

4. Növelheti az edzés teljesítményét

A taurinnak számos előnyei lehetnek az atlétikai teljesítmény szempontjából is.

Kutatások során megállapították, hogy a taurin eltávolítja a testmozgás során keletkező “hulladékokat”, amelyek kimerültséghez vezetnek és izomégést okoznak. Ezenkívül megvédi az izmokat a sejtkárosodástól és az oxidatív stressztől.

Sőt, nem mellékesen növeli a zsírégetést edzés közben.

Emberi tanulmányok azt mutatják, hogy a taurin kiegészítést használó képzett sportolóknak javult a teljesítménye. A kerékpárosok és a futók hosszabb távolságokat képesek teljesíteni kevesebb fáradtsággal.

Egy másik tanulmány alátámasztja ennek az aminosavnak az izomkárosodás csökkentésében játszott szerepét. Az izmokat károsító súlyemelő gyakorlatok során, a résztvevők kevesebb sérülési markert és kevesebb izomfájdalmat tapasztaltak meg a taurin szedése mellett.

Ezen teljesítményre gyakorolt előnyökön túl, a taurin elősegítheti a fogyást, mivel fokozza a test zsírtartalmának üzemanyag-felhasználását.

A kerékpárosok esetén, akik 1,66 g taurin kiegészítést használtak, 16% -kal tudták növelni a zsírégetést.

 

Miért érdemes sportolóként használnod a taurint?

taurin természetes úton is termelődik szervezetünkben, de terhelésre rendkívül gyorsan kiürül, mivel testünk számtalan folyamathoz is használja.

Természetes sejtvolumenizáló és inzulinutánzó aminosav, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy hozzájárul a tápanyagok a sejtekbe történő szállításához.

Mivel szinte minden sejt anyagcseréjére jó hatással van, így a gyorsan kiürülő taurine pótlásával az izomsejtek is nagyobb mértékben jutnak glükózhoz és aminosavakhoz. Tehát végeredményben

  • nagyobb mennyiségben fogod tudni felhasználni az üzemanyagaidat edzés / verseny közben (energia zselé, sportital, energia szelet), ezáltal jobban bírodm a terhelést és
  • az aminosavak fokozott beépülésével jobban tudnak regenerálódni és fejlődni az izmaid
  • Növekszik koncentrációs képességünk és egyfajta természetes frissességet eredményez a vérnyomás felesleges emelkedése nélkül!
  • Egyben az agyra enyhe nyugtató hatással is van, mivel segít leküzdeni a szorongást is!
  • Mindezek mellett még a szívműködésre is pozitívan hat, mivel a szívizomzat támogatásával az jóval hatékonyabban képes dolgozni, ha arra van szükség, pl terhelések alatt!

A taurin egyben rendkívül fontos a zsírok megemésztéséhez és a zsír anyagcseréhez is, illetve a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához!

Pontosan ezért lényeges eleme a fogyókúrás diétának is, mivel segít mozgósítani a zsírtartalékokat is úgy, hogy az izmok a mozgáshoz szükséges energiát jórészt a zsírpárnákból nyerik!

 

 

5. A taurine védelmet nyújthat a stroke ellen

A stroke során, amely az oxigénhiány miatt az agy csökkentett véráramából származik, a taurin felszabadul az agysejtekből.

A taurinpótlás segíthet visszaállítani az agyban a taurinszintet a stroke alatt és után, és megvédi az agy idegsejtjeit a további károsodásoktól.

Hogyan működik?

A taurin védő hatással van az agysejtekre sejtvédő funkciói miatt. Megakadályozza a túlzott izgalmat, szabályozva az ionok belépését (mint például Na+ és Ca2+).

A taurin ugyanúgy működik, mint a GABA nyugtató neurotranszmitter, és megakadályozza az izgatottsággal összefüggő sejt stresszt. Ez teszi a taurint hasznossá bizonyos neurodegeneratív betegségek kezelésében.

 

 

6. Segítség lehet a Parkinson-kór tüneteinek csökkentésében

A tanulmányok azt mutatják, hogy a taurin hozzájárulhat az agysejtek regenerációjához, ami hasznos lehet a neurodegeneratív állapotok, például a Parkinson-kór kezelésére.

Érdekes módon a kutatások azt mutatják, hogy a Parkinson-kórban szenvedő embereknél valószínűleg alacsonyabb volt a taurinszint, mint egy kontrollcsoportban.

Bár további kutatásokra van szükség a Parkinson-kórban szenvedő betegek potenciális taurin-előnyeiről, néhány kutatás azt sugallja, hogy ez hozzájárulhat a tünetek súlyosságának csökkentéséhez azáltal, hogy megváltoztatja a mitokondriális funkcióban részt vevő specifikus enzim aktivitását.

 

…Egyéb egészségügyi előnyök

A taurinnak meglepően sokféle lehetséges egészségügyi előnye van.

Javíthatja a test egyes funkcióit, például a látást és a hallást bizonyos populációkban.

Egy emberi tanulmányban a taurin kiegészítést használó résztvevők 12% -a teljesen kiküszöbölte a fül csengését, ami hallásvesztéssel jár.

A taurin szintén nagy mennyiségben van a szemünkben, a kutatások azt mutatják, hogy szemproblémák fordulhatnak elő, amikor ezek a szintek csökkenni kezdenek. A megnövekedett koncentrációk úgy gondolják, hogy optimalizálják a látást és a szem egészségét.

Mivel elősegíti az izom-összehúzódások szabályozását, a taurin csökkentheti a rohamokat és segíthet olyan állapotokon, mint az epilepszia.

Úgy tűnik, a működésekor kötődik az agy GABA receptoraihoz, amelyek kulcsszerepet játszanak a központi idegrendszer ellenőrzésében és megnyugtatásában.

Végül megvédi a májsejteket a szabad gyökök és a toxin károsodásaitól. Egy vizsgálatban 2 gramm taurint naponta háromszor bevéve csökkentette a májkárosodás markereit, miközben csökkentette az oxidatív stresszt.

 

Láthatod, hogy a taurinnak számos pozitív hatása van a szervezetünkre. De akkor mi az oka, hogy sokak fenntartással vannak a korábban az energia italokban is megtalálható aminósavval?

 

 

Taurin mellékhatásai

A rendelkezésre álló legjobb bizonyítékok szerint a taurinnak az ajánlott mennyiségben történő felhasználásakor nincs negatív mellékhatása.

Noha a taurin-kiegészítőkkel kapcsolatban nem merültek fel közvetlen problémák, Európában a sportolók halálát összekapcsolták a taurint és koffeint tartalmazó energiaitalokkal. Ez arra késztetett több országot, hogy betiltsák vagy korlátozzák a taurin értékesítését. Ezután került ki az energiaitalok összetevő közül a taurin.

Ezeket a haláleseteket azonban a koffein vagy más anyagok nagy adagja okozhatja, amelyeket a felelőtlen sportolók szednek.

Ha egy egészséges ember ésszerű mennyiséget fogyaszt, a taurinnak nincs ismert mellékhatása.

 

 

Miben van taurin? – Taurin tartalmú élelmiszerek

A taurin fő forrásai az állati ételek, például a hús, a hal és a tejtermékek.

Bár egyes feldolgozott vegetáriánus ételek hozzáadott taurint tartalmaznak, nem valószínű, hogy ezek elegendő mennyiséget kínálnak a mi szintünk optimalizálása érdekében.

A taurint gyakran adják különféle energizálókhoz – ezek 600–1 000 mg-ot tartalmazhatnak adagonként.

Mivel az étrend-kiegészítőkben használt taurint általában szintetikusan állítják elő – nem állatokból származnak -, ez vegánok számára is alkalmas lehet.

Egy átlagos étrend napi 40–400 mg taurint biztosít, de néhányan úgy vélik, hogy ez magasabb szám.

 

Ennek a fontos aminosavnak számos természetes forrása is rendelkezésre áll. Íme néhány a legfontosabb taurinforrások közül:

  • Hús és baromfi – 11–306 milligramm / 100 gramm nedves tömeg
  • Tenger gyümölcsei – 11–827 milligramm / 100 gramm nedves tömeg
  • Tejtermékek – 2-8 milligramm / 100 ml
  • Anyatej és anyatej-helyettesítő táp – 4-7 milligramm / 100 ml

 

 

Taurin szedése / taurin adagolása

Akár 3 gramm kiegészítő taurin szedése is biztonságos az egészséges felnőttek számára. Számos megbízható forrás is megerősítette, hogy ennél a mennyiségnél nincsenek mellékhatások.

A napi 3 gramm taurin kiegészítés túllépését nem ajánlják.

A viszonylag nagy mennyiségű taurin biztonságos a fogyasztás szempontjából, mivel a felesleg ártalmatlanul kiürül a vizelettel.

 

 

Kinek érdemes fogyasztania taurint?

  • Szigorú vegetáriánusok és vegánoknak.
  • Sportolók, akik javítani akarják a sportteljesítményüket.
  • A fent említett betegségben szenvedő egyéneknek.
  • Egészséges egyének, akik érdeklődnek olyan kiegészítők szedése iránt, amelyek elősegíthetik a hosszú életet.

 

 

Érdemes használnod taurint?

Egyes kutatók a taurint “csodamolekulának” hívják, mivel kevés kiegészítő nyújt ennyi potenciális egészségügyi és teljesítménybeli előnyt.

Akár javítani akarod az egészséged, akár optimalizálnád a sportteljesítményed, a taurin nagyon költséghatékony és biztonságos kiegészítő lehet az étrended kiegészítésében.

 

Kapcsolódó témák:

 

 

 

Összetétel / Tápanyagérték

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9577248

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2352336

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22855206

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2496406

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23170060

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20804626

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24721186

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2994373/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17690950

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16819580

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7852368?dopt=Abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15723204?dopt=Abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20739720

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12107759

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15042451

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22855206

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18325648

Szívesen olvasnál hasonló témákban?
Kérj hasznos tippeket és tanácsokat közvetlenül az email címedre itt!
FELIRATKOZOM
Adataidat az ÁSZF-ünknek megfelelően, teljesen bizalmasan kezeljük. A tananyag letöltése, vagy a legújabb tartalmaink tájékoztatójának igénylése, a segítő szándékú hírlevelekre való feliratkozással jár, amelyekről bármikor leiratkozhatsz.
0 likes (Be kell jelentkezned, hogy likeolni tudd)

Comments(02)

  1. Szeretnék erdeklődni ha 15 éves lány szorongasos depresszióban szenved és autoimmunn betegsége van ( hasimototioritisz) pajzsmirigy akkor a Taurin aminosavból mennyit fogyazhat naponta ha egy felnőttnél napi 3 mg /nap?
    Nyugtatot szed és antidepreszást.
    Köszönöm válaszát

    Írta Gal Dora 2019-11-22 Válasz
    1. Kedves Dóra! Remélem megérti, de sajnos nem adhatunk tanácsot ebben a kérdésben. A témában jártas kezelőorvost, vagy táplálékkiegészítésre is nyitott, ezeken a területeken is képzett szakembert kellene megkérdezni.

      Írta simplesport 2019-11-22 Válasz

Hagyj megjegyzést